ایستگاه راه آهن تبریز، با توجه به اهمیت و قدمت تاریخی در فهرست آثار ملی قرار دارد.
این ایستگاه، نمونهای بارز از معماری معاصر ایران است.
ایستگاه راهآهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهرهبرداری از محور تبریز-جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر در تبریز افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی، محور تبریز-تهران بهطول ۷۴۸ کیلومتر به بهرهبرداری رسید.
طراح این ایستگاه معمار فرانسوی «فرناند پویون» بود. از ویژگیهای برجسته ایستگاه راهآهن تبریز میتوان به حمل و نقل بینالمللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز- رازی، حمل و نقل بینالمللی کالا به جمهوری نخجوان از طریق محور تبریز- جلفا و تنها خط برقی راهآهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد.
ساختمان جدید ایستگاه راه آهن تبریز سالها بعد توسط حیدرغیائی، معمار مجلس سنا، مجدداً طراحی و ساخته شد.
عکس: فرزاد عظیمی
عکس: رامین جدیری