امیر ثناجو| Amir Sanajou

Has no content to show!

راه در جهان یکیست و آن، راستیست...

 

  

•  باستانسنج و باستانشناس

• راهنمای گردشگری و مفسر میراث

• پژوهشگر میراث فرهنگی و معماری

© نویسنده و روزنامه نگار

 

   ارتباط و مکاتبه

• ایمیل : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید • حساب اینستاگرام امیر ثناجو • کانال راهنمایان کهن دیار

 

          آموزش و تحصیلات

  • کارشناسی: مرمت آثار تاریخی، دانشگاه هنر تبریز

موضوع پایان نامه: آسیب شناسی، مطالعات فنی و حفاظت کاشی­های هفت رنگ ایوان غربی مجموعه­ ی سید حمزه­ تبریز

  • کارشناسی ارشد: باستان سنجی، دانشگاه هنر تبریز

موضوع رساله: روابط فرهنگی شمال­غرب فلات ایران در عصر آهن؛ بر مبنای باستان­سنجی سفالینه های یافته از تپه­ خرم آباد، منطقه اردبیل

 

          تجربیات کاری و اجرایی

  • راهنمای گردشگری با رویکرد تفسیری و روایی ( تاکنون- 1393)
  • موسس انجمن مردم نهاد گردشگران کهن­شهر تبریز (تاکنون- 1396)
  • برگزاری کارگاه­ های تخصصی گردشگری (تاکنون- 1397)
  • راهنمای تخصصی مسجد کبود تبریز به مدت 10 سال ( تاکنون- 1391)
  • طراح و مدیر وبسایت مسجد کبود تبریز (راه اندازی با هزینه و مدیریت شخصی) به نشانی www.mozafariyeh.ir
  • مبتکر و مجری گردش علمی- تفسیری در بافت کهن تبریز ( تاکنون- 1395)
  • مبتکر و مجری گردش علمی- تفسیری در بازار تاریخی تبریز و برگزاری تورهای تخصصی بازار برای دانشجویان، فارغ التحصیلان و پژوهشگران رشته های مدیریت جهانگردی، مهندسی معماری و شهرسازی ( تاکنون-1394 )
  • روزنامه نگار و گزارشگر موسسه مطبوعاتی طرح نو، تبریز ( تاکنون- 1393)

 

 

 

 

 

 

?دواتگری از کهن‌ترین صنایع دستی بشر بوده است. شاید به جرأت بتوان گفت از زمانی که بشر پا بر کره خاکی گذاشت و از آن هنگام که فلز را کشف نمود شروع به ساخت وسایل گوناگون از فلز کرد و این خود آغازی بود بر هنر صنعت دواتگری.
?دواتگری هنر ساخت ظروف و وسایل فلزی با فلزاتی از قبیل مس، برنج، نقره، طلا، ورشو، ... با استفاده از چکش کاری است. استادگران دواتگر در این روش با ضربه های دقیق و سنجیده ی چکش، ابتدا ورق فلز را خم نموده، سپس با اضافه کردن دسته و کفه، و تثبیت آنها توسط جوشکاری یا لحیم کاری، شکل نهایی ظرف را پدید می آورند. مهارت استادکار در آنجاست که در پایان کار، اولاً ظرف سوراخ نشده باشد، ثانیاً ضخامت بدنه ظرف یکسان باشد.
?این هنر- صنعت، در قدیم در اکثر مناطق ایران رواج داشته، ولی در حال حاضر در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و اراک رونق دارد.

عکاس: ؟؟


 

?سماورسازی یکی از صنعت‌های بومی آذربایجان به شمار می‌رود. اکنون نیز افزایش گرایش مردم به خرید سماور‌های زغالی باعث رونق این صنعت و هنر شده است.
 ?تبریز یکی از قطب‌های سماورسازی کشور به شمار می‌رود که انواع سماور‌ها را تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند.
?سماور یک عبارت روسی به معنی «خود جوش» است. وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود. این ظرف دارای یک مخزن آب است که برای آماده کردن چای و موارد دیگر همواره در حال جوشیدن نگهداشته می‌شود.این وسیله مفید نخستین بار در دوره صفویه از روسیه وارد ایران شد.
?نقل است که بعدها امیر کبیر صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد و در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار که نوشیدن چای عمومی شده بود صنعت سماور سازی در شهرها و روستاها و در میان عشایر رونق گرفت. تبریز بدلیل اهمیت اقتصادی در دوران قاجار و البته نزدیکی به روسیه در طول سالها از روس ها سماور سازی آموخته بودند این صنعت رونق فراوانی داشته و تا به امروز سماور سازی در تبریز زنده مانده است.

?عکس: سید علیرضا عالی


هنر دست زیبای سفالگری، کوزه کنان شبستر
عکس:  جواد محمدی


 

 

این صفحه در حال ساخت است.

 

انجمن مردم­ن هاد کهن­ شهر تبریز با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی برگزار میکند:

کارگاه های مجازی کارآفرینی در حوزه گردشگری و صنایع دستی

 

 

+ توانمندسازی و افزایش مهارت های جوانان فعال در حوزه گردشگری با رویکرد کار آفرینی و بهبود کسب و کار

+ آشنایی با کسب و کارهای نوین در صنعت گردشگری گردشگری

 

 این برنامه شامل 3 کارگاه به شرح زیر است:

کارگاه اول: برنامه ریزی و آشنایی با کسب و کارهای نوین در صنعت گردشگری،

کارگاه دوم:  آموزش توسعه کسب و کار مختص هنرمندان صنایع دستی در حوزه گردشگری

کارگاه سوم: آموزشی اصول عملی ارتباطات در صنعت گردشگری خواهد بود

 

 

 

علاقه مندان برای حضور در این مجموعه کارگاه ها میتوانند از طریق فرم زیر درخواست خود را ثبت نمایند. انجمن پس از بررسی و تایید، مشخصات کاربری ورود به سامانه را از طریق ایمیل ثبت نامی برای شما ارسال خواهد نمود.

  تازه ترین یادداشت ها  

 

  تازه ترین فوتوگراف ها 

 

  تازه ترین ها از سمرقند و بخارا 

 

 

این بخش به منظور آشنایی پژوهشگران و علاقه مندان با آیین مَزدَیسنی (زرتشتی) به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران ایجاد شده است و به صورت پیوسته بروزرسانی میشود.

 

برای ورود به هر یک از بحش های زیر، بر روی نشان و یا نام آن بخش کلیک نمایید

نوشتارها

نسک ها

نگاهی به آیین زرتشتی

 

نیایش ها

 

جشن ها، آداب و آیین ها

 

خرده اوستا

   

 

گات ها

     
     
     

 

بنیان های آیین مزدیسنی (زرتشتی):

 

بناهای آباد گردد خراب                              ز باران و از تابش آفتاب      

پی افکندم از نظم کاخی بلند                       که از باد و باران نیابد گزند

نمیرم از این پس که من زنده ام                   که تخم سخن را پراکنده ام

هر آنکس که دارد هش و رای و دین          پس از مرگ بر من کند آفرین

شاهنامه فردوسی یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین حماسه‌های جهان است که سرایش آن سی سال به طول انجامید. محتوای این شاهکار ادبی، اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ ایران از ابتدا تا ویران ساختن ایران توسط تازیان در سدهٔ هفتم است که در چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان خلاصه می‌شوند و به سه بخش اسطوره‌ای (از عهدکیومرث تا پادشاهی فریدون(، پهلوانی (از قیام کاوه آهنگر تا مرگ رستم( و تاریخی (از پادشاهی بهمن و ظهور اسکندر تا تاخت و تاز اعراب تازی به ایران) بخش می‌شود

زمانی که زبان دانش و ادبیات در ایران به اجبار و ظلم و ستم بیگانگان به زبان دیگری بود، از نام های ایرانیان گرفته تا جایی که دانشمندان این سرزمین نیز مجبور به نوشتن آثار خود به آن زبان بودند فردوسی با سرودن شاهنامه موجب زنده‌شدن و جان بخشی به زبان فارسی شد

بسی رنج بردم در این سال سی                عجم زنده کردم بدین پارسی

 دقیقی توسی سرگذشت گشتاسپ و ظهور زرتشت را به نظم آورد و چون به دست برده‌ای کشته‌شد، شاهنامهٔ او ناتمام ماند. فردوسی در اندیشهٔ سرایش شاهنامه بود، اثری در حدود شصت برابر کار دقیقی به وجود آورد و زمانی که به داستان گشتاسپ رسید، هزار بیت دقیقی را در شاهنامهٔ خود نقل‌کرد.

 

  در ادامه می توانید شاهنامه فردوسی را یکجا و در فرمت پی دی اف دریافت کنید:

 دریافت  شاهنامه (کلیک کنید) (15 مگابایت)
 

 برای دریافت شاهنامه فردوسی با فرمت MP3 که در پوشه های Zip شده قرار دارند از پیوندهای زیر بهره ببرید:

 دریافت بخش : 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8  (از سرور MediaFire)

(هر یک کمتر از 200 مگابایت، پس از دریافت باید فایل ها را از حالت فشرده شده خارج کنید)

 

   سفر برای من همیشه معنابخش زندگی بوده است و حس سرشاری نسبت به آن داشته ام و به همین علت در دوران تحصیل در دانشگاه در رشته مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، تصمیم گرفتم که وارد دنیای گردشگری شوم و این اتفاق در نوروز سال 1391 رخ داد و فعالیتم را به عنوان راهنمای رسمی عمارت مظفریه (مسجد کبود) تبریز آغاز کردم و همزمان با آن و دریافت کارت راهنمای بین المللی گردشگری، با آژانس های مسافرتی پایتخت و دیگر شهر و نیز سایر گردشگران داخلی و خارجی که به صورت شخصی به تبریز و آذربایجان سفر میکردند همکاری داشته ام که تا به امروز نیز ادامه دارد.

   راهنمای گردشگری برای من صرفا یک شغل نیست و همانند تخصص اصلی خودم (باستانشناسی) بخش مهمی از زندگی من هستند و هرگز نسبت به آنها احساس خستگی نداشته ام. در طی 9 سال گذشته که در صعنت گردشگری فعالیت دارم با انسان های گوناگون زیادی از سرتاسر پهنه کشورمان و نیز بسیاری از کشورهای جهان برخورد داشته و همصحبت شده ام که درس های بسیاری از آنها گرفته و تلاش کرده ام تا تجربیات بسیاری را در این راه کسب کنم که به گمانم تا حد زیادی به این هدفم نیز رسیده ام و با اینحال هنوز خود را تشنه یادگیری  میدانم.

علاوه بر اینها تلاش کرده ام تا با برگزاری کارگاه های علمی و میدانی، اندوخته های خود را با دیگر همکاران و کسانی که علاقه مند یادگیری هستند  به اشتراک بگذارم و نیز در همین وبسایت شخصیم به کار تولید محتوای گردشگری مشغول هستم.

 

 

Amir Sanajou

Tour Leader & Heritage Interpreter

B.A of Conservation & Restoration of Cultural Heritage

M.A of Archaeometry

Born in Tabriz City, Iran. Dec 1987

  Author & Journalist©

Contact me: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

my research Fileds:

Archaeometric studies in Historical Ceramics

Northwest of Iran Archaeology

Geo-Archaeology

 Traditional Iranian Architecture

studies  in History & Culture of Tabriz

 

Template Design:Dima Group